Asukassivut
Näiltä asukassivuilta löydät hyödyllistä asumiseen liittyvää tietoa. Tutustu alla oleviin osioihin tarpeesi mukaan.
Tervetuloa uuteen kotiin
Mukavaa, että meiltä löytyi sinulle uusi koti! Näin vuokrasuhteen alussa on hyvä muistaa seuraavia asioita:
Ennen sisään muuttoa
Tee muuttoilmoitus Postin kautta tai suoraan Digi- ja väestötietovirastoon. Tämä onnistuu helposti netissä. Kannattaa myös tehdä muuttoilmoitus isännöitsijälle ja huoltoyhtiöön. Jälkimmäinen on tärkeä, jotta saat oman nimesi ulko-oveen.
Olethan jo toimittanut meille vuokrasopimuksen mukaisen vuokravakuuden? Hyvien vuokraustapojen mukaisesti emme ota vakuutta käteisenä vastaan, vaan voit esimerkiksi perustaa omaan pankkiisi vuokravakuustilin, josta pankki antaa sinulle panttaussitoumuksen. Avaimet saat tätä sitoumusta vastaan.
Entä oletko jo hankkinut kotivakuutuksen vastuuosineen? Kotivakuutus vastuuosineen suojaa kodin irtaimistoasi laajasti monenlaisilta vahingoilta. Vuokralaisella tulee olla voimassa oleva kotivakuutus koko vuokrasuhteen ajan. Kannattaa tutustua huolella eri vakuutusyhtiöiden tarjontaan.
Muista myös tehdä sähkö- ja nettisopimus. Huomaathan, että joissain asunnoissamme on tarjolla edullinen taloyhtiönetti.
Vuokra, erilliskorvaukset ja alkutarkastusraportti
Vuokranmaksussa käytämme Ropo One -palvelua. Saat meiltä vuokrasuhteen alussa sähköpostitse maksutiedot 12 kuukaudeksi. Vuokran maksaminen käy helposti, sillä sinulla on käytössäsi aina sama viitenumero. Saat uudet maksutiedot noin viikkoa ennen maksukauden muutosta.
Asumiseen liittyviin erilliskorvauksiin kuuluu ainakin vesimaksu, joka voi olla joko henkilölukuun tai vesimittareihin perustuva. Henkilölukuun perustuva vesimaksu maksetaan kuukausittain joko vuokran yhteydessä tai suoraan taloyhtiölle. Mikäli huoneistossa on vesimittarit, taloyhtiö tyypillisesti laskuttaa vedenkäytöstä kerran tai kaksi kertaa vuodessa. Vesitasausmaksu suoritetaan joko vuokranantajalle tai suoraan taloyhtiölle. Joissain taloyhtiöissä on myös käytössä kuukausittainen vesiennakko.
Muita asumisen erilliskorvauksia voivat olla vaikkapa autopaikkamaksut, pyykkitupamaksut sekä saunamaksut. Nämä maksut suoritetaan suoraan taloyhtiölle, olethan niiden osalta yhteydessä joko isännöintitoimistoon tai huoltoyhtiöön.
Saat meiltä ensimmäisten maksutietojen yhteydessä myös asuntosi kunnosta kertovan alkutarkastusraportin; tutustu siihen huolella ja ilmoita meille, jos jokin jää sinua askarruttamaan.
Asumisen alussa
Kun muuttolaatikot alkaa olla purettu, on hyvä aika käydä tutustumassa taloyhtiön yhteisiin tiloihin. Näihin lukeutuvat muun muassa asuntoosi kuuluva häkkivarasto sekä mahdolliset sauna- ja pesutupatilat. Mikäli otat häkkivarastosi käyttöön, muistathan hankkia siihen oman lukon.
Yhteisten tilojen lisäksi kannattaa myös tutustua taloyhtiön ilmoitustauluun, joka tyypillisesti löytyy ulko-ovelta. Täältä voit muun muassa tarkistaa taloyhtiösi isännöitsijän ja huoltoyhtiön yhteystiedot. Monilla isännöintitoimistoilla on myös sähköiset asiointikanavat netissä, joihin myös vuokralainen voi kirjautua sisään saadakseen taloyhtiötä koskevaa tietoa.
Myös tupaantuliaiset voivat onnistuneen muuton jälkeen tulla mieleen, ja sehän on mitä mainioin tapa juhlistaa uutta kotia! Muista kuitenkin taloyhtiösi järjestyssäännöt ja ole muutenkin huomaavainen naapureitasi kohtaan, niin yhteiselo alkaa hyvissä merkeissä. Löydät järjestyssäännöt joko taloyhtiön ilmoitustaululta tai isännöinnin sähköisestä asiointikanavasta.

Vinkkejä asumisen arkeen
Tavoitteenamme on, että jokainen vuokralaisemme kokee asuntomme omina koteinaan. Tästä osiosta löydät käytännön vinkkejä, joiden avulla viihtyvyys ja arjen sujuvuus ovat taattu:
Kunnossapito ja siisteys
Vuokralaisen tulee huolehtia asuntonsa kunnossapidosta huolellisesti koko vuokrasuhteen ajan. Hyvin hoidettu koti on myös miellyttävä asua. Kunnioitamme vuokralaistemme kotirauhaa, minkä vuoksi vuokrasopimustemme mukaisesti vuokralainen vastaa asunnon korjauksista ja niiden suorittamisesta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että mikäli esimerkiksi asuntosi astianpesukone rikkoontuu, tulee sinun olla paikalla vastaanottamassa korjaajaa tai uutta astianpesukonetta, jonka me puolestaan kustannamme. Näin pidämme huoneistossa käynnit meidän osaltamme mahdollisimman vähäisenä.
Olethan meihin aina yhteydessä, jos havaitset asunnossasi jotain korjattavaa. Huomaathan kuitenkin, että vuokralaisen tulee korjata tai korvata asunnon ei-tavanomainen kuluminen. Löydät alempaa lisää tietoa siitä, mikä on ja ei ole tavanomaista kulumista. Tarkista myös Ongelmatilanteessa-osiosta, onko havaitsemasi ongelma sellainen, jonka korjauksesta vastaa taloyhtiö; tällöin apunasi ovat joko isännöinti tai huoltoyhtiö.
Asunnon puhtaanapito on keskeisessä osassa sen kunnossapitoa, ja säännöllinen siivoaminen lisää myös omaa asumisviihtyvyyttä. Suosittelemme Marttaliiton kodinhoitosivustoa, mikäli kaipaat vinkkejä siivoukseen tai muihinkin kodinhoidollisiin toimiin. Heidän ”Isoäidin siivousvinkit” -osiosta löytyy myös edullisia ja ekologisia siivousvinkkejä, joiden avulla saat puhtaan kodin ruokakaapin perustarvikkeilla.
Muistathan säännöllisen perussiivouksen lisäksi pestä ikkunat kerran, pari kertaa vuodessa ja huolehdithan tulo- ja poistoilmaventtiilien sekä viemäreiden puhtaudesta. Alla vielä jälkimmäisiin liittyviä ohjeita:
Tuloilma: Asumisen viihtyvyyden kannalta on oleellista, että tuloilma pääsee asuntoon oikein. Asunnoissamme on kahdenlaisia ratkaisuja tuloilmaan liittyen. Ensimmäisessä vaihtoehdossa ikkunoiden yläreunojen tiivisteissä on noin 30 sentin raot, joista tuloilma pääsee esteettömästi ja hallitusti huoneistoon. Näitä rakoja ei saa missään nimessä peittää tiivisteellä tai millään muullakaan tavoin.
Toisessa vaihtoehdossa ikkunoiden yläreunoissa on pienet tuloilmaventtiilit, joissa on kesä- ja talviasennot. Kesällä venttiilit kannattaa pitää kokonaan auki, talvella puolestaan raollaan. Muistathan, että venttiilien suodattimet tulee pestä miedolla saippuavedellä ja kuivata noin puolen vuoden välein. Näillä keinoilla taataan raitis ilma kotiisi.
Poistoilma: Kun poistoilma pääsee oikealla lailla ulos asunnosta, pysyy kotisi ilmanvaihto hyvänä. Ilma poistuu asunnosta poistoilmaventtiilien ja liesituulettimen kautta. Poistoilmaventtiilit tulisi puhdistaa pari kolme kertaa vuodessa. Kierrä poistoilmaventtiilit irti paikoiltaan tarttumalla kiinni niiden ulkoreunasta, pese ne miedolla saippuavedellä, kuivaa ja kierrä takaisin paikoilleen. Älä muuta venttiilien säätöjä, vaan palauta ne samoille asetuksille.
Liesituulettimen suodattimen puolestaan voi pestä astianpesukoneessa ja sekin kannattaa irrottaa säännöllisesti, kuivata pesun jälkeen ja palauttaa paikalleen. Varsinkin innokkaan kokin kannattaa pitää suodattimen puhtautta silmällä. Huomaathan, että osassa asunnoistamme on perinteisen liesituulettimen suodattimen lisäksi aktiivihiilisuodatin, joka tulee vaihtaa aina aika ajoin. Olethan meihin tarvittaessa yhteydessä asian tiimoilta.
Viemärit: Likaiset viemärit voivat tukkeutuessaan pahimmassa tapauksessa aiheuttaa vesivahingon. On siis tärkeää, että niin keittiön kuin kylpyhuoneenkin viemäreiden puhtaudesta pidetään hyvää huolta. Kylpyhuoneessa kiinnitä erityistä huomiota hiuksiin, sillä ne tukkivat helposti lattiakaivon. Lattiakaivo kannattaakin puhdistaa aina viikkosiivouksen yhteydessä. Lisäksi huomaathan, ettei mihinkään asunnon viemäreihin tulisi kaataa rasvaa tai öljyä.
Sisustaminen ja pienet pintaremontit
Toivomme, että jokainen vuokralaisemme sisustaa asuntonsa juuri itsensä näköiseksi. Tauluja saa ripustaa oman mielen mukaan, mutta kehotamme suosimaan taulukoukkuja, niin vältetään isot jäljet seinille. Mikäli taulukoukku ei riitä, saa myös ruuvikiinnitystä tulpan kera käyttää, kunhan viimeistään loppusiivouksen yhteydessä seinään tullut jälki korjataan.
Mikäli haluat uudistaa asunnon seinäpintoja oman makusi mukaiseksi tapetoimalla tai maalaamalla, olethan meihin yhteydessä, niin sovitaan asiasta. Nyrkkisääntömme on, että pienissä pintaremonteissa me maksamme remonttitarvikkeista maksimissaan noin 100 euroa huoneelta. Käytännössä pyydämme sinua toimittamaan meille kuitin kustannuksista, minkä jälkeen voit vähentää saman summan seuraavasta vuokrastasi. Vuokralainen vuorostaan vastaa työstä joko palkkaamalla ammattilaisen tai tekemällä työn itse, mikäli omat tapetointi- ja maalaustaidot riittävät siistiin lopputulokseen. Muista kuitenkin kysyä lupa meiltä ennen kuin aloitat!
Mikä on ja ei ole tavanomaista kulumista?
Vuokralaisen tulee säilyttää asunto hyväkuntoisena koko vuokrasuhteen ajan, mutta huomioimme kuitenkin, että tavanomaista kulumista tapahtuu aina ajan kanssa. Tavanomainen kuluminen tarkoittaa asunnon pintojen ja koneiden normaalia, vähitellen tapahtuvaa ikääntymistä. Suomen Vuokranantajien ohjeistusta mukaillen otamme asuntojemme kulumisen tavanomaisuutta arvioidessamme huomioon neljä seikkaa:
- Onko jälki syntynyt ajan kanssa tapahtuneen kulumisen seurauksena vai äkillisesti? Näistä jälkimmäinen ei ole tavanomaista kulumista (esim. huonekalun normaali kevyt liikkuminen istahtaessa vs. huonekalun raahaaminen lattiaa pitkin)
- Vuokrasuhteen kesto: Pitkäkestoisen vuokrasuhteen aikana tavanomaista kulumista ehtii syntyä enemmänkin, kun taas lyhyen vuokrasuhteen aikana asuntoon ei pitäisi jäädä juuri ollenkaan elämisen jälkiä.
- Asukkaiden lukumäärä: Tavanomaisen kulumisen pitäisi olla vähäisempää yksinasujalla verrattaessa monihenkiseen perheeseen.
- Asunnon ikä, tehdyt remontit ja käytetyt materiaalit: Pyrimme omalta osaltamme pitämään hyvää huolta asunnoistamme remontoimalla niitä säännöllisesti ja valitsemalla niihin kestäviä pintamateriaaleja sekä laadukkaita kodinkoneita. Tavanomaisena kulumisena ei voi pitää sellaisia jälkiä tai vaurioita, jotka ovat syntyneet materiaalien tai koneiden vääränlaisesta käytöstä.
Viime kädessä vuokralainen vastaa sellaisista vahingoista, jotka eivät lukeudu tavanomaiseen kulumiseen ja jotka ovat aiheutuneet hänen tai muun asunnossa oleskelleen henkilön tahallisesta, laiminlyövästä tai huolimattomasta toiminnasta. Ihmisten toiminnasta syntyneiden ei-tavanomaisten kulumisjälkien lisäksi vuokralainen vastaa mahdollisen lemmikkieläimen aiheuttamista haitoista, kuten esimerkiksi purema- tai kynnenjäljistä asunnon pinnoilla tai mahdollisista hajuhaitoista.
Mikäli asuntoosi tai siihen kuuluviin kodinkoneiseen aiheutuu ei-tavanomaista kulumista vuokrasuhteen aikana, olethan meihin heti yhteydessä, niin selvitetään asia hyvässä hengessä. Voit minimoida asunnon turhaa kulumista säännöllisellä siivouksella ja laittamalla esimerkiksi huopapalat huonekalujesi jalkoihin. Hyvin hoidetussa kodissa viihtyy itsekin paremmin.
Vuokranmaksu ja tarkistus
Vuokralaistemme pääasialliset vuokranmaksupäivät ovat joko kuukauden 2. tai 5. päivä, tarkistathan omasi tarvittaessa sopimuksestasi. Vuokranmaksuun käytetään aina samaa viitenumeroa.
Käytämme vuokranmaksuun Ropo One -palvelua; olethan heidän asiakaspalveluunsa yhteydessä, mikäli kohtaat teknisen ongelman vuokranmaksussa. Tarvittaessa voit myös aina olla yhteydessä meihin, mikäli sinulla on kysymys liittyen vuokranmaksuun.
Koska vastikkeet ja muut vuokraamisen kustannukset nousevat säännöllisesti, varaamme oikeuden vuokran tarkistukseen sopimuksen mukaisesti. Vuokra tarkistetaan 12 kuukauden välein.
Mikäli taloyhtiö on päättänyt nostaa käytössä olevaa kuukausittain veloitettavaa vesimaksua tai -ennakkoa yhtiökokouksessa ja maksat jompaakumpaa maksua kauttamme, korotamme vuokran tarkistuksen yhteydessä kyseisen maksun vastaamaan voimassa olevaa tasoa. Lähetämme uudet maksutiedot sähköpostitse noin viikkoa ennen maksukauden muutosta.
Juhlat ja lomailu
Erilaiset juhlat rytmittävät arkea mukavasti ja kannustammekin asukkaitamme juhlimaan itselleen tärkeitä päiviä oman maun mukaan. Juhlia järjestäessä otathan kuitenkin huomioon taloyhtiösi järjestyssäännöt ja ole muutenkin huomaavainen naapureitasi kohtaan, niin yhteiselo säilyy kaikille mukavana. Erityisesti yörauha tulisi juhliessakin huomioida. Löydät järjestyssäännöt joko taloyhtiön ilmoitustaululta tai isännöinnin sähköisestä asiointikanavasta.
Myös lomamatkat ovat mieluisia tapahtumia arjen keskellä. Muistathan pakkaamisen lomassa varmistaa, että niin ikkunat kuin vesihanatkin (mukaan lukien pyykin- ja astianpesukoneen hanat) ovat kiinni ja että ulko-ovi jää lähtiessäsi lukkoon. Jos olet pidempääkin reissussa, huomaathan, että hajulukot saattavat varsinkin kesäaikaan ruveta haisemaan käytönpuutteesta. Pyydä halutessasi vaikkapa ystävää käymään laskemassa vettä hanoista ja vetämään vessanpönttö säännöllisesti, niin vältyt hajuilta palatessasi kotiin. Pidemmän matkan kohdalla kannattaa myös harkita postinkääntöä.
Lemmikit ja tupakointi
Sovimme aina sopimuksen laatimisen yhteydessä saako vuokraamassasi asunnossa olla lemmikkieläimiä. Mikäli asut jo asunnossamme ja harkitset uuden lemmikin hankkimista, olethan meihin yhteydessä asiasta. Huomaathan, että lemmikistä mahdollisesti aiheutuvat isommat jäljet asuntoon (esim. puremajäljet, kissan repimät tapetit) eivät kuulu tavanomaiseen kulumiseen, joten saatat joutua korjaamaan tai korvaamaan näitä poismuuton yhteydessä. Koska asunnon seuraava asukas saattaa olla allerginen eläimille, olisi hienoa, jos lemmikkisi voisi muuttaa toisaalle jo etukäteen ennen omaa poismuuttoasi.
Asunnoissamme ei saa tupakoida tai käyttää laittomia huumausaineita. Tämä kielto koskee myös parvekkeita tai terasseja, mikäli sellainen asuntoosi kuuluu. Kiellon rikkominen johtaa vuokrasopimukseen välittömään purkamiseen. Useimmissa taloyhtiöissä on erillinen tupakointipaikka; kysythän sen sijainnin tarvittaessa isännöitsijältä.
Turvallisuus
Vuokralaisella tulee olla asunnon kokoa vastaava määrä palovaroittimia käytössä koko vuokrasuhteen ajan. Testaathan palovaroittimesi säännöllisesti ja varmista, että paristot ovat kunnossa. Asuntojen paristokäyttöiset palovaroittimet tulevat siirtymään taloyhtiöiden vastuulle vuonna 2026, mutta senkin jälkeen on tärkeää, että huolehdit omasta paloturvallisuudestasi ja tarvittaessa olet yhteydessä isännöintitoimistoon, mikäli havaitset jonkinlaisen palohälytintä koskevan ongelman.
Mikäli asumiseen liittyvä turvallisuus mietityttää, suosittelemme tutustumaan Kiinteistöliiton turvallisuus taloyhtiössä -tietopankkiin. Näiltä sivuilta löydät hyödyllistä tietoa esimerkiksi paloturvallisuudesta, väestönsuojiin liittyvistä asetuksista sekä muustakin asumisen turvallisuudesta. Kannattaa myös perehtyä taloyhtiösi pelastussuunnitelmaan, jonka löydät joko ilmoitustaululta tai isännöinnin sähköisestä asiointikanavasta. Olethan yhteydessä isännöintitoimistoon, mikäli et löydä pelastussuunnitelmaa näistä paikoista.

Kun on poismuuton aika
Toiveenamme on, että jokainen vuokralaisemme saa asunnoistamme hyvän kodin pitkäksi aikaa, mutta tiedämme kuitenkin, että toisinaan elämä johtaa toisaalle. Kun on poismuuton aika, muista seuraavat asiat:
Loppusiivous
Kun asunnon puhtaanapidosta on huolehdittu hyvin vuokrasuhteen aikana, käy loppusiivouskin käden käänteessä. Suosittelemme Suomen Vuokranantajien ohjetta loppusiivouksen muistilistaksi. Huomaathan, että kaikki oma irtaimisto tulee poistaa loppusiivouksen yhteydessä niin asunnosta kuin taloyhtiönkin tiloista. Muista myös tarkistaa, että häkkivarasto tuli tyhjennettyä.
Loppuvesimaksu
Loppuvesimaksu koskee niitä kohteita, joissa on käytössä vesimittarit. Olethan hyvissä ajoin yhteydessä isännöintitoimistoon, jotta huoltoyhtiö käy lukemassa vesimittarilukemat vedenkäytön laskuttamista varten. Vuokravakuus vapautetaan vasta sen jälkeen, kun loppuvesimaksu on suoritettu. Loppuvesimaksu ei koske niitä kohteita, joissa on käytössä henkilölukuun perustuva vesimaksu.
Lopputarkastus ja avainten luovutus
Sovi meidän kanssamme lopputarkastuksen ajankohdasta lähempänä poismuuttoa. Tarkastus suoritetaan sen jälkeen, kun loppusiivous on tehty. Avaintenluovutus käy helpoiten lopputarkastuksen yhteydessä.
Lopputarkastuksessa käymme asunnon huolellisesti yhdessä läpi mahdollisten siivous- tai korjaustarpeiden varalta. Mikäli asunto on puutteellisesti siivottu, annamme aina vuokralaisillemme mahdollisuuden siivouksen loppuun suorittamiseen, mutta tarvittaessa käytämme vuokravakuutta siivouskuluihin.
Samalla tavalla tavanomainen kuluminen kuuluu normaaliin vuokrasuhteeseen, mutta viime kädessä vuokranantaja voi pidättää osan tai koko vuokravakuuden, mikäli asuntoon on vuokrasuhteen aikana tullut suurempia korjaustarpeita vuokralaisen toimesta. Olethan aina yhteydessä meihin, jos asunnossa ilmenee korjaustarpeita vuokrasuhteen aikana, niin ne eivät tule yllätyksenä vastaan lopputarkastuksessa.
Vuokravakuuden vapautus
Vapautamme vuokravakuutesi, kun asunnon lopputarkastus on suoritettu hyväksyttävästi, avaimet on luovutettu ja tarvittaessa loppuvesimaksu on suoritettu, mikäli asunnossa on vesimittarit käytössä. Huomaathan, että vuokravakuuden panttaussitoumus on tyypillisesti tulostettu paperi, jonka voit joutua hakemaan paikan päältä toimistoltamme.
Irtisanomisajasta
Vuokrasopimuksissamme sovellamme asuinhuoneenvuokralakia siten, että irtisanomisajan ensimmäinen mahdollinen alkamispäivä on 12 kuukauden kuluttua sisään muuttopäivästäsi. Mikäli sopimus irtisanotaan ennen tätä ajankohtaa, tulisi irtisanovan osapuolen maksaa 2 kk:n vuokraa vastaava sopimussakko toiselle osapuolelle. Mikäli sinulle kuitenkin tulee vastaan välttämätön pakko muuttaa asunnosta pois aiemmin, olethan yhteydessä meihin.

Ongelmatilanteessa
Teemme parhaamme, että kaikkien vuokralaistemme arki asunnoissamme sujuu pulmitta, mutta joskus kuitenkin tulee vastaan erilaisia asumiseen liittyviä ongelmatilanteita. Tästä osiosta löydät toimintaohjeita tällaisiin tilanteisiin:
Asuntoon liittyvät ongelmat
Pyrimme siihen, että asuntomme ja niihin kuuluvat kodinkoneet ovat aina hyvässä kunnossa. Mikäli kuitenkin havaitset jonkinlaisen korjaustarpeen, olethan meihin yhteydessä, niin hoidetaan asia kuntoon. Tällainen korjaustarve voisi olla esimerkiksi rikkinäinen kodinkone, kuten astianpesukone, liesi tai uuni, tai vaihtoehtoisesti vaikkapa ongelma asuntoon kuuluvassa kiinteässä valaisimessa.
Huomaathan, että kiinteistöhuolto auttaa monissa asumisen arkeen liittyvissä haasteissa. Huoltoyhtiö korjaa pienet viat tyypillisesti päiväsaikaan, mutta äkillisissä vahinkotilanteissa he ovat tavoitettavissa ympäri vuorokauden. Löydät huoltoyhtiösi yhteystiedot taloyhtiösi ilmoitustaululta tai isännöintitoimiston sähköisestä asiointikanavasta. Olethan yhteydessä huoltoyhtiöön ainakin seuraavissa tilanteissa:
- Nimen päivitys oveen ja nimitauluun
- Oven avaaminen, jos avain on jäänyt sisälle
- Pienet kunnostustyöt ja vikatilanteet (esim. asunnon lämpötila, rikkinäinen hana tai tukkeutunut viemäri)
- Äkilliset vahinkotilanteet, kuten esimerkiksi vesivahinko
Mikäli havaitset äkillisen vahinkotilanteen asunnossasi, olethan pikaisesti yhteydessä myös meihin sekä isännöintitoimistoon. Esimerkiksi vesivahingon kohdalla nopea toiminta on tärkeää.
Muut asumiseen liittyvät ongelmat
Taloyhtiöt vastaavat yhteisten tilojen siisteydestä. Yhteisiä tiloja ovat muun muassa rappukäytävät, varastotilat sekä mahdolliset saunatilat tai vaikkapa pyykkituvat. Joissain taloyhtiöissä siivouspalvelut ovat osa huoltosopimusta, jolloin huoltoyhtiö vastaa yhteisten tilojen siisteydestä, mutta tyypillisesti taloyhtiöt ostavat nämä palvelut erilliseltä siivousyritykseltä. Mikäli havaitset ongelmia yhteisten tilojen siisteydessä, kannattaa olla yhteydessä isännöintiin, ellei taloyhtiön ilmoitustaululla tai isännöinnin sähköisessä asiointikanavassa toisin ilmoiteta.
Taloyhtiön pihan kunnossapito on tyypillisesti huoltoyhtiön vastuulla. Mikäli havaitset ongelmia esimerkiksi lumitöissä tai hiekoittamisessa, olethan ensisijaisesti yhteydessä huoltoyhtiöön ja tarvittaessa isännöintiin.
Kaikki asuntomme ovat lähtökohtaisesti rauhallisissa taloyhtiöissä, mutta siitäkin huolimatta joskus voi tulla vastaan pieniä häiriö- tai ilkivaltatilanteita. Ensisijaisesti suosittelemme keskustelemaan asiasta naapureiden kanssa hyvässä hengessä, mutta jos tämä ei luonnistu, kannattaa seuraavaksi olla yhteydessä isännöintitoimistoon. Mikäli ongelmatilanne yhä jatkuu, olethan yhteydessä meihin, niin autamme sen selvittämisessä.
Vuokranmaksuun ja erilliskorvauksiin liittyvät ongelmat
Mikäli sinulla on minkäänlaisia ongelmia vuokranmaksussa, olethan hyvissä ajoin yhteydessä meihin, niin keskustellaan asiasta.
Käytämme vuokranmaksussa Ropo One -palvelua ja voit olla yhteydessä myös heidän asiakaspalveluunsa, mikäli kohtaat teknisen ongelmatilanteen vuokranmaksussa.
Vesimaksut voivat olla joko henkilölukuun tai vesimittareihin perustuvia ja ne suoritetaan joko suoraan taloyhtiölle tai vuokranantajan kautta. Olethan yhteydessä isännöintitoimistoon vesimaksuihin liittyvissä ongelmissa, mikäli maksat ne suoraan taloyhtiölle. Mikäli taas maksat veteen liittyvät kulut meidän kauttamme, ole maksuihin liittyvissä ongelmatilanteissa yhteydessä meihin.
Kaikki muut erilliskorvaukset, kuten autopaikkamaksut, saunamaksut ja pesutupamaksut kuuluvat taloyhtiölle; mikäli kohtaat ongelmia näihin liittyen, ole yhteydessä isännöintiin.
